۱۰ کشف عجیب باستان شناسی که تاکنون هیچ توضیحی برای آن ها پیدا نشده است

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

در این مقاله به سراغ ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی می‌رویم که تا به امروز توانایی پاسخگویی به آنها را نداشته‌ایم.

برخی از این رمزها در اثر تکنولوژی‌های پیشرفته و تکنیک‌های نوین شناسایی شده‌اند؛ اما در کنار آنها، رمزها و پرده‌هایی همچنان وجود دارند که شما و من، با تمام دانش و توانایی‌های فعلی، هنوز ناتوان در برهم‌نهی آنها هستیم. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد هر چقدر هم تا پیشرفته‌تر شویم، همچنان قسمت‌هایی از این وجود پیچیده و مرموز به ما جذابیت خود را خواهند داشت و روزهای بدون معما و رمز به ما نخواهد رسید.

 

مقدمه ای بر مقاله ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی که تاکنون هیچ توضیحی برای آن ها پیدا نشده است

تاریخ این سیاره‌ی زمین، پر از پرده‌های پنهان و رمزهای شگفت‌انگیز است که در هر زمانی که به سراغ آنها می‌رویم، جذابیت و تعجب ما را فرا می‌گیرد.

عمر انسانی به طور محدود است و از این رو هیچ‌گاه قادر به کشف و حل تمامی این پرده‌ها و رمزها نخواهیم بود. اگر چه به‌طور دوره‌ای ما توانسته‌ایم برخی از این اسرار را باز کنیم و نگاهی به عمق اسرار هستی انسانی بیندازیم، اما همین کمیت از دانش تازه ما را در کنار تعداد زیادی از رمزها باقی گذاشته است که همچنان در تاریکی منتظر گشایش‌شان هستند.

از این‌رو، ما می‌توانیم نتیجه بگیریم که مفهومی مانند “تمامیت اطلاعات” در مورد اسرار هستی انسانی، تنها یک آرمان و برآورده‌ناپذیری است.

و در این سیر تازه‌ترین مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی، ما را به تعامل با ده‌ها راز و پردهٔ عجیب و غریب از گذشته هدایت می‌کند.

در ادامهٔ این مقاله، قصد داریم شما را با ده راز عجیب و ناشناخته که تا کنون توسط محققان و دانشمندان تبیین نشده‌اند، آشنا کنیم. اطلاع از این رمزها و پرده‌های بی‌پایان نه تنها دیدگاه ما نسبت به جهان را تغییر خواهد داد، بلکه تعجب و اشتیاق ما نسبت به کشف بیشتر از اسرار زمین را تقویت خواهد کرد.

پس از ما همراه باشید تا در این سفر پر از انکشافات و کشف‌ها، با ده راز عجیب و شگفت‌انگیز از گذشته آشنا شویم.

 

۱- پرندگان موآ

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

یکی از ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی پرندگان موآ هستند. موآها، نامی است که به گونه‌ای از پرندگان در نیوزیلند اطلاق می‌شود. این پرندگان که به علت ناتوانی در پرواز به چرخیدن و راه‌رفتن بر روی زمین محدود بودند، در این جزیره سکونت داشتند. به طور ویژه، موآها به دو گونه “موآها جنوبی” و “موآها شمالی” تقسیم می‌شوند. این پرندگان در گذشته به دلیل عدم وجود حیوانات شکاری و صاحب نفوذ برای آنها در محیط طبیعی نیوزیلند، تا زمانی که انسان به این جزیره رسید، از تهدیدهای انسانی در امان بوده‌اند.

در حدود سال ۱٫۵۰۰ میلادی، موآها به صورت ناگهانی منقرض شدند. دلیل انقراض این پرنده‌ها موضوعی مورد بحث بوده است. برخی از منابع تاریخی به شکار بی‌رویه توسط مائوری، یک قبیله محلی، به عنوان یک عامل ممکن برای انقراض موآها اشاره کرده‌اند. این شکار بی‌رویه می‌تواند به دلیل ناتوانی موآها در پرواز و فرار از شکارچیان به وقوع پیوسته باشد. اما دلیل دقیق انقراض هنوز به طور قطعی تایید نشده است و همچنان موضوع پژوهش‌های علمی است.

در قرن بیستم، در جستجوی تاریخچه و شرایط انقراض موآها، محققان توانستند نمونه‌هایی از این پرنده‌ها را کشف کنند. یافتن یک نمونه‌ی موآها که کاملاً سالم بوده و هیچ آسیب جسمانی در آن مشاهده نشده بود، می‌تواند اطلاعات مهمی را در خصوص زندگی و شرایط زیستی این پرنده‌ها در گذشته ارائه دهد و به روشن شدن اسرار انقراض آنها کمک کند.

 

۲- مجموعه مقبره های ساکسایوامان در پرو

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

مجموعهٔ مقبرهٔ ساکسای‌وامان  در کشور پرو، یکی از ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی است که توجه جهان را به خود جلب کرده است. این مجموعهٔ باقی‌ماندهٔ فرهنگ و تمدن این منطقه، در نزدیکی شهر کوسکو واقع شده و با ساختارهای سنگی بزرگ و منظم خود، مورد استعمار اهمیت قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های شگفت‌آور این مجموعهٔ مقبره، دقت و هماهنگی بسیار بالای قطعات سنگی آن است. این قطعات سنگی به طرز بسیار دقیقی به یکدیگر متصل شده‌اند، به طوری که حتی با استفاده از کاغذ نازک هم نمی‌توان بین آنها وارد شد. همچنین، سطح این قطعات سنگی به صورت صاف و گرد طراحی شده‌اند.

نکته‌ای که بسیاری از محققان و تاریخ‌شناسان را به حیرت انداخته است، این است که چگونه مردم باستان توانسته‌اند بدون استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ امروزی و بدون مواد چسبناک مانند بتن، این سازه‌های سنگی را ایجاد کنند و قطعات را با این دقت و هماهنگی به یکدیگر بچسبانند.

برخی از تئوری‌ها و فرضیات در مورد ساختارهای سنگی ساکسای‌وامان وجود دارند. برخی از محققان معتقدند که ممکن است از ابزارهای سنگین و سیستم‌های مهندسی ساده‌تر برای جابه‌جایی سنگ‌ها استفاده شده باشد. اما هنوز هیچ دلیل قطعی و علمی برای روش ساخت و اتصال این قطعات سنگی به دست نیامده است.

در کل، مجموعهٔ مقبرهٔ ساکسای‌وامان نمونه‌ای است که نشان می‌دهد توانایی و هنر بالای مهندسی و معماری انسان‌های باستانی در ساختن سازه‌های پیچیده و دقیق بوده است که در بسیاری از جوانب همچنان به تعجب ما از دستاوردهای آن زمان ترغیب می‌کند.

 

۳- دروازه ی خورشید در بولیوی

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

شهر تیواناکو یک از ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی است، یک شهر باستانی با واژه‌گونی و معماری مذهبی و فرهنگی برجسته، در بولیوی واقع شده است. این شهر باستانی در طول تاریخ تمدن‌سازی مهمی را تجربه کرده و از اوج بزرگی در قرن‌های چهارم تا هفتم میلادی برخوردار بوده است.

یکی از سازه‌های برجستهٔ تیواناکو، “دروازهٔ خورشید” یا “Inti Punku” به عنوان یکی از علائم شهر مذهبی و مهمانداری این منطقه به شمار می‌آید. این دروازه، که به نمایش گذاشته شده است، در واقع یک دروازهٔ ارتباطی بین ساحل کنار دریاچهٔ تیواناکو و مرکز شهر قدیمی تیواناکو می‌باشد. این دروازه نمادی از تمدن و ارتباطات اجتماعی در آن دوران است.

نظر به ظاهر رازآلود و معنویت اطراف شهر تیواناکو، بسیاری از تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان در مورد مفهوم و کاربرد دقیق دروازهٔ خورشید اختلاف نظر دارند. برخی از فرضیات اشاره به این موارد می‌کنند:

۱.جایگاه مهمانداری و مذهبی:

این دروازه می‌تواند نقشی در مهمانداری و فعالیت‌های مذهبی و مرتبط با تاریخچهٔ شهر داشته باشد. ممکن است ارتباطی با رویدادهای مذهبی یا رویارویی با طبیعت داشته باشد.

 

۲.جایگاه مهمانداری و مذهبی:

شهرهای باستانی مانند تیواناکو اغلب در طراحی و ساخت سازه‌های خود از نجوم و ستارگان الهام گرفته‌اند. دروازهٔ خورشید ممکن است با موقعیت آسمانی و رویدادهای استخراجی مثل طلوع خورشید در تعطیلات و روزهای خاص ارتباط داشته باشد.

 

۳.نمایانگری از قدرت و اهمیت:

دروازه‌ها اغلب نمایانگر مرزها، ورود و خروج، و نقطهٔ اتصال میان دنیای مادی و معنوی می‌باشند. ممکن است دروازهٔ خورشید به عنوان نمایانگر قدرت، اهمیت، و ارتباط با جهانهای مختلف مورد استفاده قرار داشته باشد.

همچنین، لازم به ذکر است که با توجه به کمبود منابع تاریخی مستقیم، تفسیرها و فرضیات در مورد اهداف و کاربردهای دقیق دروازهٔ خورشید می‌توانند متنوع باشند و هیچ‌یک از آنها تا کنون به طور قطعی تائید نشده است.

 

۴- غارهای لونگ یو در چین

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

غارهای لونگ یو یک شاهکار بی‌نظیر از کنده کاری سنگ در منطقه‌ای به نام لونگ یو در چین و یک از ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی هستند. این غارها توسط انسان با استفاده از دست و ابزارهای ساده در سنگ‌های ماسه‌ای کنده کاری شده‌اند. این کار غول‌آسا نیاز به تلاش‌ها و همکاری هزاران نفر داشته است. با این حال، عجیب این‌جاست که منابع تاریخی چین هیچ گزارش یا اطلاعاتی درباره این غارها یا روش‌های کنده کاری آنها ارائه نمی‌دهند.

این کار کنده کاری سنگ در غارهای لونگ یو نمونه‌ای از قدرت و تخصص انسان در زمان‌های گذشته است. تخمین‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰۰ سال پیش این کار آغاز شده و در طی دوره‌های زمانی مختلف ادامه یافته است. غارها به صورت تونل‌ها، اتاق‌ها و پاساژهای متعددی که به صورت زیرزمینی ادامه دارند، کنده کاری شده‌اند. این اتاق‌ها و تونل‌ها از نظر معماری و ابعاد بسیار دقیق هستند.

علت کنده کاری این غارها و راز عدم ذکر آن در منابع تاریخی هنوز معلوم نیست. احتمالاً این کار به دلایل مذهبی، مخفی‌کاری یا عوامل دیگری که ممکن است به صورت تخمینی در این متن مطرح شده، انجام شده است. هر چند این موضوع از نظر تاریخی و باستان‌شناسی بسیار جالب و مورد توجه است و همچنان بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارند.

 

۵- ستون هرمی ناتمام در مصر

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

این ستون سنگی در ابتدا مستقیماً از دل یک تکه سنگ بزرگ کنده‌کاری شده است، اما به نظر می‌رسد که ناگهان ترک خورده و به همین دلیل به شکل آنچه که اصطلاحاً “هرمی” توصیف می‌شود، رها شده است. ابعاد این ستون سنگی به واقعیت باورنکردنی و بسیار بزرگی دارد.

این انجام شدن کنده‌کاری و سپس ترک خوردن ترکیبی از مهارت کاری انسان و خصوصیات سنگ مورد استفاده است. ممکن است تغییرات حرارتی یا فشارهای دیگر باعث ترک‌های درونی در سنگ شده باشند. در چنین شرایطی، ستون سنگی می‌تواند به شکل غیرمنظم شکافته شده و از تکامل کاری مختلفی عبور کند.

این نمونه یکی از معماری‌های طبیعی یا انسان‌ساخته‌های منحصر به فرد در تاریخ ممکن است. شکل و ابعاد غیرمعمول این ستون سنگی باعث تامل در مهارت‌ها و تکنیک‌هایی می‌شود که انسان‌ها در طول زمان به دست آورده‌اند تا با محیط طبیعی و مواد آن تعامل داشته و آثار هنری و معماری منحصر به فرد ایجاد کنند.

 

۶- شهر آبی یوناگونی در ژاپن

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

کشف شهر باستانی یوناگونی به وسیلهٔ یک مربی شنا و شیرجه به نام کیاچیرو آراتاکه به طور اتفاقی رخ داد. این شهر زیرآبی نقشه‌ها و تفسیرهای علمی مختلفی را در مورد تاریخچه‌اش به چالش کشیده است. صخره‌ای که این مجتمع بزرگ در دل آن کنده‌کاری شده، بیش از ۱۰٬۰۰۰ سال پیش در آب فرو رفته است که به طور قابل توجهی قبل از دورهٔ ساخت اهرام‌های مصری واقع می‌شود.

برخی از باستان‌شناسان نظر دارند که در زمانی که این منطقه تحت آب فرو رفته بود، انسان‌ها به عنوان ساکنان این منطقه وجود داشته‌اند. با این وجود، نگاه به زندگی و فعالیت‌های آن دوره باید با دقت انجام شود. ممکن است انسان‌های آن زمان با فنون شکار پیشرفته آشنا نبوده و از منابع طبیعی چون گیاهان و حیوانات برای تغذیه خود استفاده کرده‌اند. از این رو، ساختارهای پیچیده‌ای مانند شهر یوناگونی را به نام‌آوران آن دوران نسبت دادن ممکن است به دلایل مختلفی که در این متن به آن اشاره شده، به نظر بعید و مشکوک به نظر آید.

تفسیر دقیق و نهایی مرتبط با این شهر زیرآبی هنوز مشخص نیست و پژوهش‌ها و مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوان به تصمیم نهایی در مورد تاریخچه و منشأ این ساختارها دست یافت.

 

۷- شهر باستانی موهنجو دارو در پاکستان

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

شهر موهنجو دارو  در کشور پاکستان یکی از ۱۰ کشف عجیب باستان شناسی از دورهٔ تمدن درهٔ سندوسی است که در دوران تقریباً ۲۵۰۰ تا ۱۹۰۰ پیش از میلاد می‌گنجد. ویرانی و ناپدید شدن این شهر باستانی یکی از معمایی‌ترین موارد در زمینهٔ باستان‌شناسی و تاریخ است.

در سال ۱۹۲۲، آر. دی. بانجری، یک باستان‌شناس هندی، خرابه‌های شهر موهنجو دارو را در جزیره‌ای در رود سند پیدا کرد. این کشف به طور گسترده‌ای در زمینهٔ تاریخچه و زندگی در این شهر باستانی پژوهش‌ها را آغاز کرد. با این حال، علت ویرانی و ناپدید شدن این شهر هنوز معلوم نیست.

 

۸- منطقه ی باستانی L’Anse aux Meadows

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

این مکان باستان‌شناسی در کانادا ممکن است به نقاطی از سفر و کشف‌های وایکینگ‌ها اشاره داشته باشد. وایکینگ‌ها، جماعت‌های دریانورد و ماجراجویی اهل اسکاندیناوی، به عنوان مهم‌ترین اهالی سرزمین‌های امروزی دانمارک، نروژ و سوئد شناخته می‌شوند.

این نواحی اسکاندیناوی در سال‌های اواخر قرون وسطی (دورهٔ وایکینگ‌ها) به عنوان مراکزی از نظر کشتی‌سازی، کشاورزی و تجارت توسعه یافته بودند. وایکینگ‌ها با استفاده از کشتی‌های شناور، به مناطق مختلفی از غرب اروپا، روسیه، خاورمیانه و شمال افریقا سفر کردند.

با توجه به اطلاعات موجود، وایکینگ‌ها به مناطق شمالی آمریکا هم رسیده‌اند. در سال ۱۹۶۰، در منطقهٔ اسکلتون مزارهای وایکینگ‌هایی که به دورهٔ وایکینگ‌ها باز می‌گردند، در کانادا کشف شد. این کشف نشان‌دهندهٔ وجود تماس‌هایی میان وایکینگ‌ها و این منطقه قرار دارد.

به همین ترتیب، اطلاعات موجود در خصوص کشف مکان باستان‌شناسی در کانادا و استفاده از آن برای اقامت موقتی توسط وایکینگ‌ها ممکن است اشاره به فعالیت‌ها و سفرهای این دریانوردان ماجراجویی به نواحی آمریکای شمالی داشته باشد.

 

۹- تونل های عصر حجر

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

شبکه‌های تونل زیرزمینی که از اسکاتلند تا ترکیه وجود دارند، به واقعیت دلایل جالبی از نظر باستان‌شناسی ارائه می‌دهند. این تونل‌ها در دوران عصر حجر ساخته شده‌اند و ماهیت و هدف دقیق آنها هنوز موضوع مورد بحث و تحقیق است. با این حال، تاکنون هیچ تفسیر نهایی و قطعی در مورد هدف اصلی این تونل‌ها ارائه نشده است.

ممکن است تئوری‌های مختلفی برای توجیه این تونل‌ها وجود داشته باشد:

۱.فرار از حیوانات درنده:

یکی از تفسیرها این است که این تونل‌ها برای فرار از حیوانات درنده و خطرات جانبی مثل حملات حیوانات به انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این تئوری منطقی به نظر می‌رسد، زیرا انسان‌ها در آن زمان با حیوانات خطرناک مانند اسب‌سواری‌ها و شیرها مواجه بودند.

 

۲.سفر ایمن و مخفیانه:

دیگر نظریات بر این است که این تونل‌ها ممکن است برای سفر ایمن و مخفیانه میان مناطق مختلف یا برای دسترسی به منابع مورد نیاز مثل آب و غذا ساخته شده باشند. این تونل‌ها می‌توانستند به انسان‌ها امکان دهند که از شرایط جوی ناخوشایند، حملات دشمنان یا دیگر خطرات فرار کنند.

 

۳.جهت مذهبی و معنوی:

ممکن است این تونل‌ها برای مقاصد مذهبی، معنوی یا روایتی ساخته شده باشند. معتقدان به این تئوری فرض می‌کنند که این تونل‌ها مرتبط با مراسم‌های مذهبی یا محل‌های مقدس بوده‌اند.

با توجه به عدم وجود شواهد دقیق، هیچی از این تئوری‌ها به طور قطعی تایید نشده‌اند و ممکن است توانایی‌ها و کاربردهای مختلفی برای این تونل‌ها وجود داشته باشد. دقت و تحقیقات بیشتر باستان‌شناسان می‌تواند به توجیهات دقیق‌تری در مورد هدف و کاربرد این تونل‌ها منجر شود.

 

۱۰- کره های سنگی غول پیکر کاستاریکا

۱۰ کشف عجیب باستان شناسی

کره‌های سنگی عظیم الجثه که به دلیل شکل کروی و بی‌نقص‌شان شهرت دارند، واقعاً یکی از رازهای باستانی هستند که به محققان و باستان‌شناسان سردرگمی آورده است. این سازه‌ها به شکل کروی ساخته شده‌اند و منشا و دلیل دقیق ساختشان هنوز توسط تحقیقات تایید نشده‌اند.

در دههٔ ۱۹۳۰، این کره‌های سنگی توسط کارگرانی که در حال پاک کردن جنگل از درختان موز بودند، کشف شدند. با این حال، دلیل دقیق ساخت و وجود این سازه‌ها هنوز مورد تشخیص قرار نگرفته است.

از افسانه‌ها و داستان‌های محلی برای توجیه این سازه‌ها استفاده شده است، اما هیچ تأییدی از وجود طلا در داخل این کره‌های سنگی نشده است. احتمالاً این افسانه‌ها به عنوان تلاشی برای توجیه وجود این سازه‌ها و رازهایشان مطرح شده‌اند.

برخی از تفسیرها و فرضیات برای این سازه‌ها عبارتند از:

۱.استفاده به عنوان محل دفن:

برخی از محققان معتقدند که این سازه‌ها ممکن است به عنوان مکان‌های دفن برای مهمانان یا مردگان استفاده شده باشند.

 

۲.مراکز مذهبی یا معنوی:

تفسیرهایی وجود دارد که این سازه‌ها ممکن است به عنوان مراکز مذهبی، معنوی یا مهمانی در زمان‌های خاص مورد استفاده قرار گرفته باشند.

 

۳.سیمایی از دانش فراموش شده:

برخی معتقدند که این سازه‌ها نمایانگر دانش یا تمدنی که به فراموشی سپرده شده‌اند، می‌باشند.

به دلیل عدم دسترسی به شواهد و اطلاعات کافی، هیچی از این تفسیرها به طور قطعی تایید یا رد نشده است. تحقیقات و پژوهش‌های بیشتر ممکن است به ما کمک کنند تا به توجیهات دقیق‌تری در مورد این سازه‌ها دست پیدا کنیم.

 

ادرس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات :   @GOHARBASTAN

تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :@karshenasgoharbastan

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس رجایی :

09172341884

برای خرید انواع فلزیاب میتوانید از سایت گوهر باستان اقدام به خرید کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *