روش های یافتن طلا در طبیعت

روش های یافتن طلا

بسیاری از افراد به دنبال نحپه شکل گیری و روش های یافتن طلا در طبیعت هستند . امروز، ما در اینجا حضور داریم تا شما را با فرآیند تشکیل و استخراج طلا از معادن آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه شوید و در پایان، نظرات و اندیشه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

روش های یافتن طلا در طبیعت

طلا به صورت طبیعی در معادن زیرزمینی و رودخانه‌ها یافت می‌شود. تشکیل طلا اغلب از طریق پروسه‌های طولانی و تکراری از فشار و حرارت در اعماق زمین اتفاق می‌افتد. ذخایر طلا در سنگ‌ها و کانی‌ها قرار دارند و روش های یافتن طلا به روش های مختلفی صورت می گیرد.

بر اساس تحقیقات اخیر و تجربه‌های سال‌ها، آمار نشان می‌دهد که تا به حال حدود 244,000 تن طلا و 57,000 ذخیره زیرزمینی شناسایی و استخراج شده‌اند. اکثر ذخایر طلا در کشورهای چین، آفریقای جنوبی و استرالیا قرار دارند و آمریکا رتبه چهارم را دارد. اما این موضوع که کدام کشور می‌تواند رتبه پنجم جهانی را در تولید طلا به دست آورد، نیازمند تحلیل دقیق‌تر و اطلاعات جاری تر است.

در مورد ایران، اینکه آیا کشوری که صادرکننده گاز جهان است می‌تواند در جایگاه پنجم تولید طلا قرار بگیرد یا خیر، به عوامل متعددی وابسته است، از جمله ظرفیت‌های معدنی، تکنولوژی‌های استخراج، شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی.

درباره طلا، این معدن ارزشمند به طور مستمر تشکیل نمی‌شود، بلکه از ابتدای تاریخ زمین تاکنون وجود دارد و در دسترس خواهد بود. اما استخراج طلا نیازمند تکنولوژی و منابع مناسب است و به عوامل زیست‌محیطی و اقتصادی نیز وابسته است.

روش های یافتن طلا

دانشمندان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که رگه‌های طلا به دلیل رسوب مواد معدنی از مایعات داغی که در عمق شکاف‌های پوسته زمین جریان دارند، تشکیل می‌شوند. گرمای داخلی زمین، موجب گرم شدن مایعاتی می‌شود که در عمق پوسته زمین وجود دارند.

این مایعات به طور معمول در میان سنگ‌ها و صخره‌ها جریان می‌یابند و طلا را در خود حل می‌کنند. زمانی که این مایعات خنک می‌شوند یا با سنگ‌های دیگر واکنش دارند، طلا از آنها جدا می‌شود و در شکاف‌ها و درزهای صخره رسوب می‌کند.

اگر مایعات در مناطق وسیع و در بازه‌های زمانی معقولی به حرکت بیافتند، طلا می‌تواند به میزان قابل توجهی در آنها حل شده و متمرکز شود. این فرآیند باعث ایجاد رگه‌های طلا در زیرزمینی می‌شود که می‌توان از آنها طلا استخراج کرد.

در مناطق شرقی استرالیا، فرآیند تمرکز طلا در زمین در طول صدها میلیون سال رخ داده است و در غرب این کشور حتی هزاران میلیون سال پیش! همچنین، مایعات معدنی توانایی حمل مواد دیگری مانند کوارتز را دارند.

به همین دلیل، طلا اغلب به همراه کوارتز یافت می‌شود. این رگه‌های طلا و کوارتز به عنوان ذخایر اصلی طلا شناخته می‌شوند و برای استخراج طلا، لازم است رگه‌ها با استفاده از حفاری، خردکنی و فرآوری معدنی استخراج شوند.

 

در برخی مناطق، سنگ‌های حاوی رگه‌های طلا در سطح زمین قرار دارند و به دلیل عوامل مختلف نظیر باران، باد، و فرسایش، این سنگ‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند. طلا موجود در این سنگ‌ها به وسیله جریان‌های آبی به نهرها و رودخانه‌ها منتقل می‌شود. طی این جابجایی، طلا با سایر مواد معدنی ترکیب شده و در نتیجه ایجاد رسوبات طلای آبرفتی می‌شود.

در مناطقی که آب به میزان بیشتری وجود دارد، جریان آب می‌تواند طلا را غلیظ‌تر و متمرکز‌تر کند. چون طلا دارای وزنی بیشتر از سایر ذرات آب است، در برخی نقاط آبی نمی‌تواند به سختی حرکت کند و در اثر اصطکاک و وزن به حفرات و چاه‌ها افتاده و در آنجا رسوب می‌شود. این نوع طلا به عنوان “طلای آبرفتی” یا “طلای فرعی” شناخته می‌شود.

برای استخراج طلا از رسوبات آبرفتی، از ابزارها و تجهیزاتی که قادر به تمیزکردن و جدا سازی ذرات طلا از مواد دیگر هستند، استفاده می‌شود.

در دهه 1850، کشف ذخایر طلای آبرفتی به خودنمایی و رشد اقتصادی قوی در استرالیا منجر شد. این پدیده به نام “دوران طلا” شناخته می‌شود و باعث شهرت و درخشش استرالیا در سطح جهانی شد.

 

سنگ طلا چیست و در کجا یافت می‌شود؟

روش های یافتن طلا

در پیشینه تحقیقات گسترده، می‌توان به این نتیجه رسید که کوه سنگ‌دار حاوی طلا در منطقه مرزی ایالت‌های آیداهو و مونتانا در آمریکا واقع شده است. این رشته کوه‌ها به عنوان یک سلسله جبال بزرگ و مهم شناخته می‌شود.

این منطقه معمولاً دورافتاده و دسترسی به آن دشوار است، به‌طوری‌که احتمالاً فقط در ساعات روشنایی روز و با اهداف خاص و معین می‌توان به ارتفاعات آن دست یافت.

در این منطقه، یک معدن زیرزمینی حاوی سنگ طلا به مدت شصت سال به‌طور پیاپی بهره‌برداری شده است که توسط مقامات و نهادهای مختلف کنترل و اداره می‌شده است.

خوشبختانه، امروزه ابزارها و تجهیزات معدنی مناسب برای بهره‌برداری از این معدن ترکیب شده و در دسترس قرار دارد. برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، امکان مشاهده بقایای معدن سنگ طلا در این منطقه وجود دارد.

 

سنگ طلا نوعی شیشه درخشان و تابان است که مطالعات نشان می‌دهد ممکن است باعث تولید انرژی شود. از سنگ طلا گاهی به عنوان نشانه‌ای از بدی نیز یاد می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که سنگ طلا می‌تواند در کاهش درد معده و جلوگیری از ورم مفاصل نقش مهمی ایفا کند.

همچنین به عنوان جواهر، سنگ طلا به افراد کمک می‌کند تا بدون زحمت و کوشش به اهدافشان برسند. خصوصیت دیگر آن این است که آرامش را به افراد منتقل می‌کند و به نوعی “سنگ حفاظتی” به شمار می‌رود که از انرژی‌های منفی محافظت می‌کند.

خواص درمانی آن نیز مشهود است و خصوصیت‌های متافیزیکی مس در تشکیل سنگ طلا باعث تقویت استخوان‌ها و افزایش گردش خون می‌شود. از سایر مزایا می‌توان به کاهش دردهای آرتروز، افزایش خلاقیت و حفاظت از بدن اشاره کرد.

 

تاریخ پیدایش طلا تا استخراج آن

در ادامه مقاله روش های یافتن طلا با تاریخ پیدایش طلا و همچنین تاریخ و نوع روش های استخراج آن آشنا خواهید شد

خارج کردن سنگ‌های حاوی طلا از زمین، مرحله‌ای اساسی در فرآیند استخراج طلا است. شرکت‌های حفاری برای به دست آوردن طلا خالص از فرایندهای استخراجی پیچیده استفاده می‌کنند.

این فرآیند با شکستن سنگ‌های بزرگ به قطعات کوچکتر آغاز می‌شود. برای انجام این کار، از دستگاه‌هایی مانند آسیاب و خردکن استفاده می‌شود. خردکن، ماشینی است که سنگ‌های معدنی را به اندازه شن جاده و سپس به قطعات کوچکتر خرد می‌کند.

در ادامه، مواد خردشده مانند شن، وارد غلطک‌هایی می‌شوند که درون آنها گلوله‌های فولادی قرار دارند. در این مرحله، سنگ‌های معدنی به طور کامل خرد می‌شوند و به صورت دوغاب یا پودر درآمده و آماده مراحل بعدی فرآیند استخراج می‌شوند.

کربن به یک مخزن تصفیه‌کننده منتقل می‌شود که در آن از کربن محلول داغ حاوی طلا جدا می‌شود. صفحات دیگر، ذرات کربن قابل بازیافت را برای مراحل بعدی تصفیه جدا می‌کنند.

در نهایت، محلول حاوی طلا برای فرآیند الکترووینینگ آماده می‌شود. در این مرحله، طلا از محلول لیچینگ با استفاده از الکترووینینگ بازیابی می‌شود. این فرآیند، رسوب‌گیری الکتریکی فلزات موجود در محلول لیچینگ را به وجود می‌آورد. الکترووینینگ باعث می‌شود که طلا در پایانه منفی جمع‌آوری شود.

در مرحله ذوب، طلای خالص تولید می‌شود. این مرحله شامل ذوب پایانه‌های منفی در دمای تقریبی 2,100 درجه فارنهایت (1,149 درجه سلسیوس) در کوره است. کارگران مخلوطی از مواد شیمیایی به نام شار را به مواد مذاب اضافه می‌کنند.

طلا با استفاده از شار از فلزی که برای ساخت پایانه‌ها استفاده شده، جدا می‌شود. شار، معمولاً ترکیبی از بوراکس و کربنات سدیم است. کارگران ابتدا شار و سپس طلا را به داخل دیگ می‌ریزند. قالب‌ها نیز برای تبدیل طلای مذاب به شمش‌های جامدی به نام شمش‌های دوره استفاده می‌شوند.

 

ادرس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات :   @GOHARBASTAN

تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها :@karshenasgoharbastan

شماره تماس کارشناس آموزش فلزیاب، خرید فلزیاب و تعمیر فلزیاب مهندس رجایی :

09172341884

برای خرید انواع فلزیاب میتوانید از سایت گوهر باستان اقدام به خرید کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *